Analiza wielkości sprzedaży w sklepie internetowym

6. Marzec 2012 Komentarze (0) W kategorii Analiza rentowności, analiza sprzedaży

kalkulator, długopis i arkusz papieru - podstawowe narzędzia do analizy sprzedażyNa co dzień prawdopodobnie nie masz czasu analizować sprzedaży w swoim sklepie. Jesteś zajęty wystawianiem paragonów lub faktur, pakowaniem przesyłek i ich wysyłaniem oraz organizowaniem dostaw towarów i pracy swoich współpracowników. Warto jednak czasami sprawdzić jak dużo sprzedajesz. Taka wiedza jest potrzebna. Nie wystarczy wiedzieć, że sprzedajesz – warto również wiedzieć ile. Analiza wielkości sprzedaży może być prowadzona ilościowo lub wartościowo.

Analiza ilościowa

Analiza ilościowa pokazuje ile sztuk poszczególnych towarów zostało sprzedanych w danym okresie w Twoim sklepie. Na podstawie takiej analizy będziesz mógł zaplanować, z pewnym przybliżeniem, jaka może być sprzedaż w kolejnych okresach i na jakie zamówienia u dostawców warto być przygotowanym. Możesz też stwierdzić ile sztuk z dostawy sprzedałeś, a ile zostało w magazynie. Możesz ocenić co się sprzedało, a co nie.

 

Obrót, czyli wartość sprzedaży

Więcej wniosków pozwala wyciągnąć wartościowa analiza wielkości sprzedaży, która mówi jaka jest łączna suma gotówki otrzymana od Klientów za sprzedane produkty – czyli jakie masz obroty.

Łączna suma przychodów ze sprzedaży w danym okresie jest potrzebna do stwierdzenia, czy Twój sklep osiągnął zysk, czy jedynie pokrył część kosztów. Możesz to zrobić, np. po obliczeniu wskaźnika BEP możesz określić czy Twój sklep był rentowny, czy nie.

Wartość sprzedaży można także porównać z planami i prognozami. Wtedy będziesz wiedzieć, czy udało się osiągnąć założone plany, czy nie lub czy słusznie określiłeś zainteresowanie Klientów w Twoim sklepie. Jeśli wielkość sprzedaży jest znacząco niższa od Twoich planów, to albo plany masz zbyt ambitne (nierealistyczne jeszcze?) lub zbyt mało czasu i środków poświęciłeś na promocję produktów (jeśli jest mały ruch) lub Twoja oferta jest niedopasowana do oczekiwań Klientów lub oprogramowanie sklepu jest mało użyteczne (niska konwersja). Jeśli wartość przychodów ze sprzedaży znacznie przewyższa cele sprzedażowe, to być może są one zbyt niskie?

Dzięki analizie wielkości sprzedaży możesz również ocenić czy czas i pieniądze poświęcone na marketing i reklamę były wydane właściwie – czy przyniosły odpowiednie zwiększenie sprzedaży (przychodów firmy), tzn. jeśli zwiększyłeś koszty na marketing i reklamę o X% to sprzedaż również powinna wzrosnąć o X% lub więcej. Oczywiście w teorii tak to wygląda. W praktyce zmierzenie tego jest trudne, bo efekty działań marketingowych widać dopiero po pewnym czasie, a czasami w ogóle nie widać ich bezpośredniego wpływu, a jest jedynie pośredni (np. zwiększenie rozpoznawalności marki wśród Internautów). Zwiększenie kosztów reklamy powinno dać zwiększenie przychodu.

Wartość wielkości sprzedaży możesz porównać nie tylko z planami, ale również z obrotami (przychodami) podobnych sklepów do Twojego. Jest to z reguły trudne (mało kto się chwali takimi danymi), ale czasami możesz zrobić takie porównanie (benchmark).

 

Jak obliczyć obroty (łączny przychód ze sprzedaży) sklepu?

Aby obliczyć całkowity przychód ze sprzedaży musisz podsumować kwoty wszystkich zrealizowanych transakcji w Twoim sklepie internetowym w danym okresie (również tych nieopłaconych lub niezrealizowanych, ale potwierdzonych). Takie podsumowanie lepiej robić w cenach netto (bez podatku VAT, który i tak w znacznej części musisz oddać do Urzędu Skarbowego). Taka kwota czasami jest nazywana obrót netto (dla zaznaczenia, że bez podatku VAT).

 

Podsumowując, analiza wielkości sprzedaży pozwala pobieżnie stwierdzić, czy Twój sklep zarabia więcej (rozwija się), czy mniej, czy mniej więcej tyle samo, co w okresie poprzednim. Pozwala również zdiagnozować jak Twój sklep sprzedaje w stosunku do planu (targetu) lub w stosunku do innych sklepów o podobnym asortymencie i wielkości (benchmarku).

Analiza wielkości sprzedaży nie odpowiada jednak na pytania dlaczego sprzedaż zmalała lub wzrosła. Przyczyn zawsze trzeba poszukać samodzielnie – w pamięci lub w notatkach.

, , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

Imię:
E-Mail:

Kategorie

Odpowiedz na pytanie

Czego szukasz w tym serwisie?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Linki