Analiza wskaźników – czy to nie za trudne?

16. Kwiecień 2010 Komentarze (0) W kategorii analiza sprzedaży, Różne

Temat wskaźników przyprawia większość właścicieli małych firm o ból głowy. Dla analityków finansowych, dyrektorów zarządzających średnich i dużych przedsiębiorstw, czy maklerów giełdowych analiza wskaźników to chleb powszedni. Niestety, wiele spośród małych firm przygotowując informacje finansowe o sobie nawet nie bierze pod uwagę wskaźników. Dlaczego małe firmy miałyby się martwić jakimiś wskaźnikami?

Pomyśl o następujących powodach:

Wskaźniki to doskonałe mierniki kondycji finansowej firmy. Tak jak wysokie ciśnienie krwi czy też wysoki poziom cholesterolu sygnalizują potencjalne kłopoty ze zdrowiem, tak też odbiegające od normy wskaźniki są sygnałem ostrzegawczym o nadchodzących kłopotach w Twojej firmie. Dlatego warto regularnie wykonywać „badania” Twojej firmy i sprawdzać, czy ich wyniki nie odbiegają od normy. Kiedy już znasz wyniki, to wiesz które z nich są rewelacyjne lub dobre, a które słabe lub beznadziejne – do poprawienia. Dzięki nim będziesz wiedzieć nad jakimi obszarami Twojego biznesu trzeba popracować.

Wskaźniki pozwalają mierzyć rozwój Twojego przedsiębiorstwa. Wskaźniki są użytecznym narzędziem, które może służyć do szybkiego porównywania wyników Twojej firmy z roku na rok. Dzięki nim możesz łatwo porównywać jak zmienia się Twój biznes w kolejnych okresach – co się poprawia, a co nie zmienia, jak szybko się zmienia. Dzięki czemu Twoja firma się rozwija, a co przeszkadza w jej rozwoju.

Wskaźniki pozwalają porównywać Twoją firmę z innymi. Twój bank na pewno jest zainteresowany monitorowaniem wskaźników Twojej firmy. Na pewno będzie chciał sprawdzić jak Twoja firma wygląda na tle innych przedsiębiorstw, którym udziela kredytów. Będzie chciał też wiedzieć jak duże masz szanse na rozwój i spłatę kredytu. Bez wskaźników trudno było by porównać firmy różnej wielkości lub przedsiębiorstwa z różnych branż.

„Wskaźniki? O nie, to jest dla mnie zbyt wysoka matematyka.”

Niestety nastawiając się negatywnie do tematu obliczania wskaźników zwiększasz tylko swoją niechęć. Nie tędy droga. Obliczanie wskaźników to tak naprawdę bardzo proste działanie matematyczne: dzielenie, którego każdy z nas nauczył się w szkole podstawowej. Poza tym obecnie do obliczeń można wykorzystać kalkulator, arkusz kalkulacyjny lub specjalne oprogramowanie. Trudnością może być jedynie stwierdzenie które wskaźniki są Tobie potrzebne i jakie ich wartości są odpowiednie dla Twojej firmy. Inaczej mówiąc: które wskaźniki coś powiedzą o Twojej firmie oraz jak wyznaczyć na podstawie danych Twojej firmy konkretne wielkości (np. koszty stałe, zmienne, przychody, należności, zobowiązania, itp.). To wszystko.

„Które wskaźniki powinna śledzić moja firma?”

Pewnie zastanawiasz się czy wszystkie wskaźniki trzeba śledzić na bieżąco. Oczywiście, że nie. Pewne wskaźniki lepiej sprawdzają się w określonych firmach, czy też specyficznych branżach. Dla przykładu w firmie handlowej lub sklepie internetowym ważne są obrót zapasów i zwrot z aktywów, a w działalności usługowej w ogóle nie będą one miały znaczenia (lub bardzo niewielkie). Wskaźniki dotyczące płynności oraz opłacalności są ważne dla każdego przedsiębiorstwa.

Wybierz najważniejsze 4-6 wskaźników dla Twojej firmy i obliczaj ich wartości przynajmniej 1 raz w miesiącu. Oczywiście możesz obliczać więcej wskaźników. Dodatkowe wskaźniki można obliczać rzadziej – raz na kwartał, pół roku lub rok.

Wartość niektórych wskaźników zmienia się nieznacznie lub może mieć niewielki znaczenie dla Twojej firmy. Można je wtedy obliczać rzadziej.

Jeśli masz problemy z wyborem wskaźników, obliczeniem ich wartości lub właściwą interpretacją wyników, to opisz swój problem w komentarzu lub zadaj pytanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

Imię:
E-Mail:

Kategorie

Odpowiedz na pytanie

Na jakim hostingu działa Twój sklep?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Linki