Audyt użyteczności sklepu internetowego
Co to jest użyteczność? Najkrócej mówiąc użyteczność serwisu internetowego (ang. webusability), to stopień łatwości korzystania z serwisu internetowego przez Internautów. W uproszczeniu im łatwiejsza w obsłudze jest strona internetowa sklepu, tym większa jest jej użyteczność. A im większa użyteczność, tym chętniej Internauci robią zakupy na takiej stronie (w porównaniu ze stronami oferującymi zbliżony asortyment i ceny).
Z tego wniosek, że o skuteczności sklepu internetowego decyduje:
- oferta – Czy asortyment mi odpowiada? Co i za ile mogę kupić w tym serwisie internetowym?
- funkcjonalność – Co mogę zrobić w tym serwisie internetowym?
- użyteczność – Czy informacje zawarte w tym serwisie są dla mnie przydatne? Jak łatwo (i jak wygodnie) mogę zrobić zakupy i zapłacić za nie? Jak łatwo mogę zapoznać się z ofertą? Jak łatwo mogę znaleźć rzeczy, których potrzebuję?
Znalazłem w Sieci artykuł poświęcony audytowi użyteczności sklepu. Łukasz Plutecki (autor) przedstawia w nim jak można wykonać we własnym zakresie test użyteczności sklepu internetowego – test łatwości korzystania z niego.
Jeśli otrzymujesz informacje od swoich Klientów (lub Internautów, którzy jeszcze nie kupili), że nie mogą znaleźć pewnych informacji, produktów lub nie potrafią poradzić sobie z zakupami, to na pewno warto przeczytać ten artykuł.
Po co wykonywać audyt użyteczności?
Audyt użyteczności to badanie w jaki sposób Internauci korzystają z danego serwisu internetowego. Wynikiem audytu jest najczęściej raport, w którym opisane jest jakie czynności zostały zbadane, jakie elementy serwisu sprawiały kłopoty Internautom oraz jakie są zalecenia – możliwości poprawienia użyteczności serwisu.
Jeśli zalecenia z audytu zostaną wprowadzone, to prawdopodobnie sklep będzie mieć większą konwersję i sprzedaż.