Cykl operacyjny w sklepie internetowym

24. Luty 2012 Komentarze (0) W kategorii analiza sprzedaży

strzałki w cyklu i wózek sklepowyWiele małych sklepów zadowala się tym, że sprzedaje towar po cenie wyższej od ceny zakupu. Ich właściciele wiedzą, że generują zysk, nie wiedzą jednak jak długo muszą na ten zysk czekać. Nie wiedzą jak długo trwa cykl operacyjny w ich sklepie internetowym.

Cykl operacyjny sklepu to inaczej proces jego działania. Działania te są powtarzalne, dlatego tworzą cykl. Długość tego cyklu można obliczyć, np. za pomocą wskaźnika cykl konwersji gotówki.

Kiedy będziesz wiedzieć jak szybko gotówka rotuje w Twoim sklepie, to będziesz mógł ocenić czy działa on sprawnie, czy nie.

 

Jaki cykl operacyjny dominuje w Twoim sklepie?

Zanim sprzedaż produkt swojemu Klientowi musisz najpierw:

  1. kupić produkty od dostawców (producentów lub hurtowników)
  2. otrzymać (i rozpakować) dostawę
  3. zapłacić za dostawę
  4. sprzedać produkt (po tym jak go wypromujesz)
  5. otrzymać zapłatę za produkt od Klienta
  6. wysłać produkt.

Momenty przekazania zapłaty dostawcy i otrzymania od klienta mogą być różne w zależności od tego na jakie terminy płatności godzi się dostawca oraz od tego jaką formę płatności wybrał Klient.

Najmniej korzystny dla sklepu internetowego cykl operacyjny:

  1. zapłacić za dostawę (przedpłata)
  2. kupić produkty od dostawców (producentów lub hurtowników)
  3. otrzymać (i rozpakować) dostawę
  4. sprzedać produkt (po tym jak go wypromujesz)
  5. wysłać produkt
  6. otrzymać zapłatę za produkt od Klienta (płatność przy odbiorze).

W powyższym modelu najdłużej masz zamrożoną gotówkę w towarze.

Najbardziej korzystny dla sklepu internetowego cykl operacyjny (just in time):

  1. sprzedać produkt (po tym jak go wypromujesz)
  2. otrzymać zapłatę za produkt od Klienta
  3. kupić produkty od dostawców (producentów lub hurtowników)
  4. otrzymać (i rozpakować) dostawę
  5. wysłać produkt
  6. zapłacić za dostawę.

Jeśli uda się Tobie przekonać dostawców na długi termin płatności (kredyt kupiecki) oraz realizację zamówień w trybie just-in-time lub drop-shipping, a Twoi Klienci przeważnie będą płacić z góry za zamówienia, to możesz finansować swoją działalność bez kredytu bankowego, a Twoim kredytodawcą mogą być dostawcy.

Oczywiście takie sytuacje to skrajne przykłady i nie zawsze wskazane do zastosowania z innych względów.

 

Cykl operacyjny = cykl konwersji gotówki

Cykl operacyjny jest też nazywany cyklem konwersji gotówki, ponieważ najpierw zamrażasz gotówkę w zapasach, a następnie odzyskujesz ją po uregulowaniu płatności przez nabywcę.

Cykl operacyjny w sklepie internetowym dzieli się na dwie fazy:

  • cykl zakupów – konwersja gotówki w zapasy i powstanie kosztu zakupionych towarów
  • cykl sprzedaży – konwersja zakupionych i sprzedanych towarów w gotówkę.

 

jeśli masz dodatkowe pytania lub uwagi, to napisz proszę w komentarzu.

, ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

Imię:
E-Mail:

Kategorie

Odpowiedz na pytanie

Jak oceniasz ten serwis?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Linki