Dlaczego powinieneś analizować sprzedaż w swoim sklepie internetowym

10. Luty 2010 Komentarze (0) W kategorii analiza sprzedaży, Różne

Kobieta rysuje wykres na szybieW gospodarce wolnorynkowej istnieje relatywna trudność sprzedaży. Gdyby przedsiębiorstwa nie miały trudności ze sprzedażą i wszystkie ich produkty lub usługi znajdowałyby natychmiast nabywców, to sprzedaż była by mniej ważna niż jest w rzeczywistości. Jednak problem sprzedaży występuje i dlatego trzeba analizować wszystkie jej zmiany.

Twoja księgowa (lub księgowy) nie powie Tobie wszystkiego o kondycji finansowej Twojej firmy. Nawet jeśli to robi, to informacje te otrzymujesz po czasie, kiedy może już być za późno lub gdy są już nieaktualne. Czy wiesz o co pytać księgowego? Jakie informacje są Tobie potrzebne? Czy wiesz co oznaczają informacje przekazywane przez księgowego ? jak na ich podstawie prowadzić swój sklep?

Nawet jeśli masz dobrego księgowego/dobrą księgową, którzy oprócz prowadzenia księgowości finansowej, rozliczenia z Urzędem Skarbowym i ZUS-em informują Ciebie o sytuacji finansowej Twojej firmy, to sam powinieneś wiedzieć, jak analizować wyniki Twojego sklepu oraz wiedzieć jakie działania podejmować na ich podstawie.

Analiza dla samej analizy jest bez sensu. Powinna mieć konkretny cel. Wyniki analizy powinny prowadzić do konkretnych działań.

Po co analizować dane finansowe sklepu? Po to, aby wiedzieć co w nim działa, a co szwankuje. Co należy poprawić, a czego nie zepsuć. Kiedy będziesz to wiedzieć? Kiedy będziesz analizować informacje dotyczące sprzedaży w Twoim sklepie internetowym.

Dlaczego sprzedaż jest najważniejsza? Po pierwsze dlatego, że prowadzisz sklep, a nie firmę usługową czy produkcyjną. Sprzedaż to Twoja główna działalność ? źródło przychodów. Nie ma sprzedaży – nie opłaca się prowadzić sklepu. Po drugie sprzedaż rozstrzyga o efektywności bieżącej działalności każdego przedsiębiorstwa oraz o możliwościach jego rozwoju. Rozmiar sprzedaży jest jednym z najważniejszych wykładników sukcesu handlowego i finansowego każdej firmy. To ona dostarcza finansów bez których żadna firma nie może funkcjonować na dłuższą metę. Rozmiar sprzedaży wynika z potrzeby i przydatności oferowanych produktów oraz z umiejętności zarządzania sprzedażą. Aby skutecznie nią zarządzać trzeba ją mierzyć i analizować. Niektórzy menedżerowie twierdzą nawet, że nie da się czymś zarządzać, jeśli nie można tego zmierzyć.

Analiza sprzedaży pomoże Tobie odpowiedzieć na poniższe pytania:

  1. Ile sprzedano w danym okresie? Za jaką kwotę łączną? Jaką sprzedano ilość i jakiego towaru? Czy obroty rosną, czy maleją?
  2. Jaką kwotę zapłacono w danym okresie? Jaki jest to odsetek należności bieżących, a jaki zaległych? Jaką część sprzedaży stanowią zamówienia z odroczoną płatnością (tzw. kredyt kupiecki)?
  3. Czy wpływy pokryją wydatki w tym samym okresie? Czyli jaka jest płynność działalności gospodarczej?
  4. Jaki jest zysk ze sprzedaży produktów w danym okresie? Czy rośnie, czy maleje?
  5. Jaka jest przeciętna wartość zamówienia w danym okresie? Czy rośnie, czy maleje?
  6. Ilu nowych klientów przybyło? Ilu z nich zrobiło zakupy?
  7. Które produkty najlepiej się sprzedają? Dlaczego?
  8. Które produkty się nie sprzedają? Dlaczego?
  9. Czy w ofercie są produkty, których szukają Klienci?
  10. Czy istnieje współzależność między zakupem określonych produktów?

Krótko mówiąc powinieneś analizować sprzedaż w sklepie internetowym po to, aby wiedzieć czy ta działalność jest opłacalna oraz jak bardzo. Analizy danych pozwolą Tobie podejmować decyzje na podstawie faktów, a nie przypuszczeń czy przeczucia. Będziesz mógł powiedzieć „wiem” zamiast „myślę, że tak jest”. Będziesz wiedzieć jakie są preferencje Twoich Klientów i dzięki temu będziesz mógł lepiej dostosować do nich ofertę sklepu internetowego.

A jakie jest Twoje zdanie na ten temat? Napisz w komentarzu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

Imię:
E-Mail:

Kategorie

Odpowiedz na pytanie

Z jakiego oprogramowania do obsługi sklepu korzystasz?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Linki