Jak zliczać pobrania plików w Google Analytics (np. PDF, XLS, DOC, MP3)

30. Marzec 2012 Komentarze (0) W kategorii Google Analytics, Techniczne

basket downloadGoogle Analytics pomaga zrozumieć Internautów odwiedzających nasze serwisy internetowe. Monitorowanie ich zachowania może być bardzo ważne w ocenie czy ludzie używają naszej strony internetowej w sposób jaki przewidzieliśmy. Na przykład, czy pobierają katalogi, cenniki lub broszury informacyjne.

W sklepie internetowym z wirtualnymi produktami (e-bookami, zdjęciami, tapetami, plikami mp3 lub video) bardzo ważna jest wiedza czy Internauci nie mają problemu z pobraniem zakupionych materiałów.

Standardowy kod Google Analytics umieszczony w stopce lub nagłówku strony zlicza tylko strony HTML, na których został umieszczony. Kod ten nie potrafi monitorować ilości pobrań plików innych formatów po prostu dlatego, ze pliki te nie zawierają kodu JavaScript aktywującego zliczanie statystyk.

 

Pobieranie jakich plików możesz monitorować za pomocą Google Analytics?

Wszystkich, do których umieścisz odsyłacz (hiperłącze) na dowolnej podstronie swojego serwisu internetowe. Mogą to więc być:

  • e-booki, broszury informacyjne i reklamowe: pdf
  • dokumenty tekstowe (np. oferty): doc, docx, odt, txt
  • arkusze kalkulacyjne (np. cenniki): xls, xlsx, ods
  • prezentacje: ppt, pptx, odp
  • pliki z danymi: csv, dat
  • pliki graficzne (rastrowe lub wektorowe), zdjęcia: png, jpg, svg, wma, dwg
  • pliki multimedialne: mp3, wav, avi, mp4
  • programy komputerowe: exe, zip

 

Zdarzenia czy wirtualne odsłony?

Pobrania plików można monitorować na 2 sposoby: poprzez zdarzenia lub poprzez wirtualne odsłony.

Jeśli chcesz, aby pliki były traktowane jak kolejne podstrony Twojego serwisu, wówczas stosujesz metodę wirtualnych odsłon. W  Google Analytics będziesz widział je jako kolejne podstrony w menu Treść -> Zawartość witryny.

Jeśli chcesz przekazać więcej informacji do GA, to możesz zastosować metodę zdarzeń – zalecaną przez Google do śledzenia pobrań dokumentów. Informacje o zdarzeniach przeglądaj w menu Treść -> Zdarzenia.

Mimo, że zdarzenia są zalecane do monitorowania pobrań plików, to mają sporą wadę, jeśli definiujesz ścieżki do celu (lub lejki sprzedaży w sklepie internetowym). Zdarzenia można dodać jako cel w Google Analytics, ale nie można do nich wyznaczyć ścieżki do celu ani ująć ich w dowolnym etapie dotarcia do celu. Miej to na uwadze i w takich przypadkach stosuj zawsze metodę wirtualnych odsłon.

Porównanie obu metod:

Wirtualne odsłony Zdarzenia
Wpływ na współczynnik odrzuceń zmniejsza współczynnik odrzuceń zmniejsza współczynnik odrzuceń
Wpływ na ilość odsłon zwiększa ilość odsłon serwisu nie zmienia ilości odsłoń serwisu
Szczegółowość śledzenia mniejsza – tylko 1 pole tekstowe (np. adres URI) większa – 3 pola tekstowe (kategoria, akcja, etykieta) i 1 pole liczbowe (wartość), co pozwala na przekrojowe analizy danych
Cele Można użyć jako cel, można konfigurować ścieżki do celu i wykorzystywać w innych ścieżkach Można użyć zdarzenie jako cel, ale nie można konfigurować ścieżki do takiego celu

 

Jak to zrobić?

Do znaczników odsyłaczy musisz dopisać zdarzenie onclick.

Dla metody odsłon wirtualnych:

<a onclick=”_gaq.push( [ ‚_trackPageview’, ‚/adres_URI_do_pliku’ ] );” href=”/adres_URI_do_pliku”>nazwa dokumentu</a>

Zwróć uwagę, że adres do pliku podaje się względem strony głównej, ale bez domeny.

Dla metody zdarzeń:

<a onclick=”_gaq.push( [ ‚_trackEvent’, ‚Kategoria’, ‚Akcja’, ‚Etykieta’, wartosc ] );” href=”/adres_URI_do_pliku”>nazwa dokumentu</a>

gdzie w miejsce Kategoria, Akcja i Etykieta możesz wpisać dowolne ciągi znaków, które będą się pojawiać w raportach Google Analytics w częściach o tych nazwach. Zwyczajowo w miejsce Etykieta wpisuje się /adres_URI_do_pliku, w kategorię możesz wpisać rodzaj dokumentu, a w Akcję format pliku lub tytuł dokumentu. Oczywiście zastosuj podział, który Tobie coś powie.

 

W sklepie internetowym ilości pobranych dokumentów należy porównywać z ilościami zarejestrowanych transakcji. Jeśli jest mniej pobrań niż zakupów, to oznacza, że niektórzy Klienci mogą mieć problemy z pobraniem zakupionych materiałów.

 

Jeśli wykorzystałeś tę informację w swoim serwisie, to napisz mi o tym w komentarzu. Jeśli masz pytania dotyczące tego artykułu to też zadaj je poniżej.

Ten artykuł znaleziono w wyszukiwarce Google m. in. przez frazy:

, ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

Imię:
E-Mail:

Kategorie

Odpowiedz na pytanie

Jak oceniasz ten serwis?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Linki