Ocena marketingu sklepu internetowego

13. Styczeń 2012 Komentarze (0) W kategorii Analiza marketingu

wykres kolumnowy i ludzikiSkuteczność działalności marketingowej sklepu internetowego dobrze określa 5 podstawowych wskaźników:

  • liczba internautów (wizyt),
  • liczba zamówień (lub konwersja),
  • średnia wartość zamówienia (koszyka),
  • średni zysk z zamówienia,
  • przeciętny koszt pozyskania jednego zamówienia.

Skuteczność marketingu należy oceniać łącznie na podstawie wszystkich tych wskaźników, a nie tylko na podstawie wybranych. Dlaczego? Ponieważ tylko zbiorcza ocena pozwoli wysnuć prawidłowe wnioski.

Jeśli rośnie liczba odwiedzin, to nie ma się co cieszyć przedwcześnie, jeśli nie idzie za tym wzrost liczby zamówień. Może po prostu więcej osób przegląda, ale nie znajduje nic dla siebie w ofercie Twojego sklepu, albo ceny nie odpowiadają, itd.

Jeśli rośnie koszt pozyskania pierwszego zamówienia i np. przekracza średni zysk z tego zamówienia, to nie ma jeszcze powodów do paniki. Musisz podjąć działania, aby tak pozyskany Klient kupował u Ciebie ponownie. Wtedy kolejne transakcje będą przynosić zysk.

Liczba wizyt

Wizyty w sklepie internetowym to podstawa. Nawet wysoka konwersja przy niskiej liczbie wizyt nie zapewni liczby zamówień odpowiedniej dla pokrycia kosztów działalności. Programy do zliczania statystyk internetowych jako wizytę traktują odsłonę pojedynczej podstrony serwisu, a Ciebie nie interesuje tak bardzo ile produktów Klient obejrzał, tylko ilu Klientów było zainteresowanych produktami. Dlatego lepiej notować ilość unikalnych użytkowników.

Liczba zamówień

Sklep internetowy, to nie serwis informacyjny, więc najbardziej powinno Tobie zależeć na użytkownikach kupujących – składających zamówienia. Stosunek liczby zamówień do ilości osób odwiedzających sklep internetowy nazywa się współczynnikiem konwersji (konwersją). Współczynnik konwersji w sklepach internetowych w Polsce waha się przeciętnie od 1% do 2%. Oznacza to, że na 100 osób odwiedzających Twój sklep 1 powinna złożyć zamówienie, a jeśli statystycznie zamówienie składają 2 osoby na 100 to jest bardzo dobrze.

Średnia wartość zamówienia

Średnia wartość zamówienia informuje o tym, za ile przeciętnie Klient składa zamówienie w Twoim sklepie. Przeciętna wartość zamówienia zależy od wielu czynników, jednak najważniejszym jest to, jakie produkty sprzedajesz. Sposobem na zwiększenie wartości zamówienia jest up-selling (propozycja zakupu większej ilości tego samego produktu) i cross-selling (sprzedaż krzyżowa).

Średni zysk z zamówienia

Na przeciętny zysk z zamówienia wpływa wiele czynników: koszt zakupu produktu, koszty stałe w przeliczeniu na pojedyncze zamówienie, koszty zmienne (koszt pakowania i przesyłki) oraz poziom cen (narzut, rabaty, promocje cenowe). Jeśli zmniejsza się średni zysk z zamówienia, to powinny rosnąć obroty (ilość i wartość zamówień), aby zrekompensować tę różnicę. Jeśli jednak zysk z pojedynczego zamówienia wyśrubujesz za wysoko, to prawdopodobnie drastycznie spadną obroty w Twoim sklepie. Towary, którymi handlujesz będą miały zbyt niską wartość postrzeganą przez Klienta, w stosunku do ceny lub po prostu będą niekonkurencyjne (znacząco wyższe od konkurencji).

Przeciętny koszt pozyskania jednego zamówienia

Mimo, że ilość zakupów w Internecie rośnie, to konkurencja jest coraz większa i coraz trudniej pozyskać nowych Klientów. Dlatego nakłady na marketing i reklamę będą stale rosnąć. Monitorowanie kosztów reklamy i pozycjonowania w przeliczeniu na 1 zamówienie pozwala na lepszą kontrolę, czy wydatki te są opłacalne dla sklepu czy nie.

Na ocenę całego sklepu wpływają również: lojalność Klientów (jak często kupują) oraz satysfakcja Klientów (zadowolenie Klientów mierzone ilością opinii pozytywnych i negatywnych oraz ilością reklamacji).

A Ty jak oceniasz skuteczność działań promocyjnych Twojego sklepu internetowego? Napisz mi proszę w komentarzu.

Ten artykuł znaleziono w wyszukiwarce Google m. in. przez frazy:

, , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

Imię:
E-Mail:

Kategorie

Odpowiedz na pytanie

Jak oceniasz ten serwis?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Linki