Okres zwrotu nakładów inwestycyjnych
Czas inwestycji ma kolosalne znaczenie. To, czy zarobisz 10% w 1 rok, czy w 10 lat stanowi bowiem dużą różnicę dla każdego inwestora, w tym również dla właściciela sklepu internetowego. Jak to się mówi: czas to pieniądz.
Dlatego oceniając opłacalność inwestycji należy brać pod uwagę nie tylko wielkość zwrotu z inwestycji, ale również czas, w jakim ten zwrot nastąpi.
Jak długo muszę czekać na zwrot inwestycji
Okres zwrotu nakładów inwestycyjnych określa czas, po upływie którego przychody z inwestycji pokryją poniesione koszty (nakłady). Inaczej mówiąc informuje o tym jak długo musisz poczekać na to, aż zainwestowane pieniądze rozpoczną przynosić zyski.
Przed inwestycją należy zastanowić się przez jaki okres możesz się obyć bez swoich pieniędzy i jak długo jesteś skłonny czekać na to, aż przyniosą zyski.
Okres zwrotu inwestycji jest wielkością analogiczną do progu rentowności sprzedaży, który mówi o tym jaka wartość sprzedaży (obrót) jest potrzebna do tego, aby pokryć wszystkie koszty – czyli wyjść na przysłowiowe zero. Okres zwrotu z inwestycji mówi natomiast o tym, jak długo potrwa zanim wyjdziesz na zero i Twoja inwestycja zacznie przynosić zyski.
Jak oszacować okres zwrotu inwestycji?
Przed rozpoczęciem inwestycji – uruchomieniem sklepu internetowego lub jego rozwojem – warto jest ocenić jak długo będzie trzeba czekać na efekty tej inwestycji w postaci zysków.
Metoda 1.
Najbardziej dokładna i jednocześnie najbardziej czasochłonna i żmudna w obliczeniach jest metoda polegająca na systematycznym porównywaniu narastających wpływów z inwestycji z narastającymi kosztami (nakładami inwestycyjnymi). Nie pozwala ona jednak na oszacowanie okresu zwrotu przed inwestycją, lecz na monitorowanie, czy faktyczne przychody i wydatki są zgodne z przyjętymi oszacowaniami.
Metoda 2.
Kiedy znasz średnioroczne przychody z inwestycji i łączne nakłady inwestycyjne, to okres zwrotu nakładów inwestycyjnych możesz obliczyć wg wzoru:
PBP = K / PI
gdzie:
PBP – okres zwrotu z inwestycji (ang. payback period)
K – nakłady inwestycyjne (finansowe)
PI – średnioroczne przychody z inwestycji (przychody dla właściciela, a więc zysk netto sklepu – po odjęciu kosztów operacyjnych)
Metoda 3.
Jeśli znasz ROI (wskaźnik zwrotu inwestycji), to okres zwrotu możesz obliczyć wg wzoru:
PBP = 1 / ROI
gdzie:
PBP – okres zwrotu z inwestycji (ang. payback period)
ROI – wskaźnik zwrotu z inwestycji (w %)
Przykład 1: Jeśli ROI dla Twojego biznesu wynosi 15%, to PBP wynosi PBP = 1 / 15% = 6,67 lat (6 lat i 8 miesięcy).
Przykład 2: Jeśli ROI dla Twojego biznesu wynosi 150%, to okres zwrotu wynosi PBP = 1 / 150% = 0,67 roku (czyli 8 miesięcy).
UWAGA: Metodami 2. lub 3. można szacować okres zwrotu nakładów inwestycyjnych tylko w prostych projektach, tj. krótkich i o w miarę równomiernych przychodach okresowych, np. inwestycja w reklamę kontekstową lub pozycjonowanie.
Jeśli planujesz dużą inwestycję – zakup powierzchni magazynowej, uruchomienie nowego sklepu, powinieneś wybrać bardziej zaawansowaną metodę, uwzględniającą zmienne (sezonowe) przychody, prawdopodobieństwo sukcesu lub porażki (koniunktura) oraz utratę wartości pieniądza w czasie (inflacja).
Jeśli coś jest dla Ciebie niejasne, masz dodatkowe pytanie lub coś do dodania od siebie, to napisz o tym w komentarzu.
Ten artykuł znaleziono w wyszukiwarce Google m. in. przez frazy:
- okres zwrotu nakładów inwestycyjnych
- wskazniki sprzedazy w sklepie
- zwrot nakladow inwestycyjnych w latach