Próg rentowności sprzedaży (BEP)

14. Luty 2010 Komentarze (0) W kategorii wskaźniki

waga z kulami w równowadze Próg rentowności sprzedaży BEP (ang. Break Even Point) to taka wielkość sprzedaży, z której przychody pokrywają wszystkie koszty działalności przedsiębiorstwa (zmienne i stałe). Przedsiębiorstwo, przy tej wielkości sprzedaży, nie osiąga jeszcze zysku, ani też nie ponosi straty. Jest to więc często minimalna wielkość sprzedaży jaka jest racjonalna dla prowadzenia danej działalności.

Próg rentowności może być wyznaczony ilościowo – ilość sprzedanych towarów (usług), przy której BEP jest równy zero – lub wartościowo – wartość sprzedaży, przy której BEP jest równy zero.

BEPil = KS/(P – KZP)

BEPwart = BEPil * P = KS/(1 – KZP/P)

Oznaczenia:
BEPil – ilościowy próg rentowności [szt.]
BEPwart – wartościowy próg rentowności [zł]
P – cena [zł]
KZP – przeciętny koszt zmienny [zł]
KS – koszty stałe [zł]

Jak widać we wzorze trzeba podstawić cenę pojedynczego produktu oraz przeciętny koszt jego zakupu. Najczęściej firma (sklep) sprzedaje jednak wiele towarów w różnych cenach. Przy wielu produktach trzeba policzyć różnicę (P-KZP) lub wskaźnik (KZP/P) dla każdego rodzaju produktu (asortymentu).

Dla uproszczenia, by nie wnikać w istotę kosztów i nie marnować czasu na ich klasyfikowanie, można przyjąć, że jednostkowy koszt zmienny (KZP) to cena zakupu towaru (od hurtowni lub producenta). Wtedy różnica P-KZP to jednostkowa marża brutto (w zł), a (1 – KZP/P) to jednostkowa marża brutto (w %). Wszystkie pozostałe koszty należy zsumować jako koszty stałe (KS).

W krótkich okresach firma może mieć mniejszą sprzedaż niż próg rentowności – wystarczy, że będą pokryte wszystkie koszty zmienne (bezpośrednie koszty sprzedanych towarów lub usług) i zobowiązania krótkoterminowe. To tak, jakby firma sprzedawała bez marży. Lecz w długim okresie musi to nadrobić – osiągnąć zysk.

Ten artykuł znaleziono w wyszukiwarce Google m. in. przez frazy:

, , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Newsletter

Imię:
E-Mail:

Kategorie

Odpowiedz na pytanie

Z jakiego oprogramowania do obsługi sklepu korzystasz?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Linki